Belgiske aviser vinder over Google – avisens udfordringer

september 25, 2006 at 3:54 pm Skriv en kommentar

Google led et stort nederlag i Belgien. En belgisk ret har dømt Google til at betale hvis de vil henvise til artikler fra belgiske aviser.

En række belgiske aviser mener, at Google kopierer og stjæler deres indhold uden at betale for det. De tænker på både Googles nyhedstjeneste samt “cache-funktion”.

Aviserne har vundet, hvilket betøder at Google er dømt til at indgå aftale med aviserne.  Google har reageret ved at fjerne de belgiske aviser fuldstændigt fra søgeoversigten.

“Cache” = stjæle indhold. Hvor mange bruger denne funktion når der skal læses nyheder. Jovel indhold ligger på serveren hos Google, så i jurdisk forstand er det sikkert at stjæle indhold. Men det kan der findes en teknisk løsning på. Så det er mere new readeren, der bør være problemet for aviserne.

Avisens/bladhusens udfordringer
Bladhusene er vågnet op til en ny virkelighed, de har været meget langsomme til at forstå den nye medieverden. De agerer som det stadig er den trykte presse og ud fra de regler der gælder her. Måden information udveksels og bruges på nettet er en helt anden. Aviserne bliver nød til at tænke anderledes – dette er kun begyndelsen. Aviserne bliver meget mere trængte i forhold til den nye teknologi. Nyheder kommer ud på mange flere platforme. Nyheder er information og information flyder på nettet i et større og større omfang. 

Aviserne må tage deres forretningmodel op til revision. Hvordan skal aviserne se ud om 2 år, 5 år, 10 år. Hvornår bliver avisen noget eksklusivt på tryk – noget som få vil betale og vente på. Avisen flytter på digitale platforme, den printede udgave bliver et niche produkt for de få. Når dette sker, så er der nye toner.

At være efter Google, er ikke at være proaktiv. Det er at være reaktiv – aviserne ved ikke hvad de skal stille op med de digitale muligheder. Så at Google har indekseret og omstruktureret deres information er ingenting. You just wait and see.

Entry filed under: Media, Search Engines. Tags: .

George Bush & Tony Blair musikvideo – flot duet :-) Viral Marketing – kvinder er gode til word of mouth

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


Nye indlæg

Flickr Photos

Fast-flying Falcon

sunset and fishing nets

Force of Life - Pushing Boundaries I

More Photos
september 2006
M T W T F S S
« Aug   Oct »
 123
45678910
11121314151617
18192021222324
252627282930  

Feeds

RSS SearchEngineWatch

  • Der er opstået en fejl - feedet er sikkert nede. Prøv igen senere.

Blog pmunk


%d bloggers like this: