Bjarne Riis var dopet og brugte epo – i dag fik vi svaret

maj 25, 2007 at 8:10 pm 2 kommentarer

På pressemødet kl. 16.30 fortalte Bjarne Riis til både den danske presse og den internationale presse, at havde brugt doping, EPO i 90´erne. Mere specifikt så brugte han forbudte stopper i 1996 da han vand Tour De France.

I sin indledende statement sagde Bjarne Riis: “Jeg har taget doping og epo, og det var en del af min hverdag. Det tager jeg det fulde ansvar for. Jeg har selv købt og indtaget det.” 

Havde Bjarne Riis stået frem, hvis det ikke havde været for pressemødet i Tyskland? – jeg tror det ikke. Det meste af  Team Telecom har nu indrømmet at de brugte ulovlige stoffer, det satte Bjarne Riis under pres. Endvidere har der nu været så mange historier omkring det udbredte brug af doping og epo i cykelsporten, at det næsten er blevet hverdag at en rytter står frem og erklærer sine synder.

 Hvad betyder det så for Bjarne Riis ? – Skal sejeren tages fram, er han ikke værdig som vinder af Touren i 96?

Jeg kan kun sige at jeg synes stadig det var en stor præstation af vinde Touren i 96, dopet eller ej. Som Jesper Skibby sagde på TV2 her til aften, så husk på hvad det var for et game. Det var et arbejde, en livsstil – og det var jo meget udbredt at bruge doping.

“Alle” bruge dpoing i 90érne – det betyder selvfølgelig at det er ok – og at det er ok at Bjarne Riis også gjorde. Men jeg synes et eller andet sted at det virker til at være så udbredt på tidspunktet, at alle var lige dopede og dermed lige. Endvidere kommer en sejr ikke uden super hård træning, det er ikke nok med doping, epo osv. Det skal ikke være nogen undskyldning og det er klart, at det ikke er noget heroisk han har gjort. Det er ingen undskyldning for det, hvilket også klart kom frem på pressemødet i dag.

Jeg synes ikke Bjarne Riis sejr er blevet meget mindre efter der er kommet frem. Det har taget toppen af glamouren – men jeg har det sådan, at man vidste det jo godt. Nu har han bare selv fortalt det, så jeg synes ikke det er et kæmpe chock. Man må give ham at han på pressemødet var meget åben og gav sig virkelig god tid til spørgsmål fra pressen – noget der gav sympati. Han kunne have valgt at komme med en kort statement og derefter forsvinde igen. Men han har været i medierne hele aftenen og svaret på de samme spørgsmåle igen og igen. Jeg har næsten fået mere sympati for ham efter pressemødet i dag, end jeg havde før.

Nogle journalister har i dag haft travlt med at spille forarget – specielt en journalist fra Ekstra Bladet, det er jo til grin. Som ansat på Ekstra Bladet kan man ikke tillade sig at være forarget eller noget der ligner. Det er alt for nemt at sidde og spille hellig nu og være den bagkloge.

Som Bjarne Riis sagde i dag, lad os nu hellere kigge frem og sørge for at cykelsporten bliver helt fri for doping, epo og andre ulovlige metoder. Det er hvad der er brug for.

Link til YouTube klik fra pressekonferencen:
https://pmunk.wordpress.com/2007/05/26/pressekonference-bjarne-riis-indr%c3%b8mmer-brug-af-doping/

Jeg har her samlet nogle links omkring dagens pressemøde og de kommentarer der er kommet fra forskellige sider.

Jørgen Leth forsvarer Riis’ sejr
http://nyhederne.tv2.dk/article.php/id-7072636.html

Riis må levere Tour-trøje tilbage
http://nyhederne.tv2.dk/article.php/id-7071435.html?forside#related

TV2 blog:
http://blog.tv2.dk/bytags.php/tag-doping.html

JP leder:
http://jp.dk/meninger/leder/article951550.ece

Entry filed under: Aktuelle kommentarer. Tags: .

Aften med Bill Clinton og Kofi Annan Pressekonference – Bjarne Riis: jeg har brugt doping

2 kommentarer Add your own

Skriv et svar

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


Nye indlæg

Flickr Photos

Morning sunlight2

Entrapment

Ceannabeinne

More Photos
maj 2007
M T W T F S S
« Apr   Jun »
 123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
28293031  

Feeds

RSS SearchEngineWatch

  • Der er opstået en fejl - feedet er sikkert nede. Prøv igen senere.

Blog pmunk


